Mówcy / Eksperci
Prof. Jerzy Bralczyk
Język wystąpień:
WYBRANE TEMATY / OBSZARY WYSTĄPIEŃ
- Sztuka mówienia
- Wartości w języku
- O perswazji i manipulacji językowej
Językoznawca, wykłada retorykę w Instytucie Dziennikarstwa UW i w SWPS.
Specjalista w zakresie języka mediów, polityki i reklamy oraz wystąpień publicznych. Istotną rolę w jego życiorysie odgrywa działalność popularyzatorska – w sferze poprawności języka, zwłaszcza publicznego, a także języka polityki, reklamy, prawa. Od lat służy konsultacjami różnym instytucjom, jest zapraszany jako referent na wewnętrzne konferencje branżowe. Często bywa także ekspertem językowym w sprawach konfliktowych i jurorem w konkursach o charakterze językowym. Programy radiowe i telewizyjne prowadzone przez prof. Jerzego Bralczyka, także skierowane do widzów i słuchaczy za granicą, miały i mają dość liczną publiczność. Wykłada w Instytucie Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Jestem wiceprzewodniczącym Rady Języka Polskiego.
Autor licznych artykułów i książek naukowych, a także tekstów prasowych popularyzujących wiedzę o języku. Szkolił m.in. pracowników administracji publicznej i największych firm z zakresu retoryki i kultury żywego słowa. Autor publikacji o kulturze języka, reklamie i perswazji, m.in.: "500 zdań polskich", "Język na sprzedaż", „Mówi się. Porady językowe…” „W drogę!!!”, „Jeść!!!” i wielu innych.
Profesor Jerzy Bralczyk odznaczony został Złotym Krzyżem Zasługi (1988) i Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (1998).
Rozszerzone, wybrane tematy wystąpień:
Sztuka mówienia
- Mówienie, przemawianie, rozmawianie. Świadomość zasad a spontaniczność komunikacji. Podstawowe cechy dobrego mówcy i rozmówcy: umiejętność nawiązywania i podtrzymywania kontaktu z odbiorcami; wiarygodność; sprawność językowa;
- Różne poziomy kontaktu: czynniki sytuacyjne; mowa ciała; elementy artykulacji i prozodii; czynniki językowe: gramatyka i słownictwo;
- Poprawność językowa, zrozumiałość wypowiedzi i jej sugestywność. Czynniki ułatwiające zapamiętanie wypowiedzi.
Wartości w języku
- Operowanie wartościami jako podstawa skutecznej argumentacji;
- Zasadnicza opozycja: prawda i fałsz w działaniu retorycznym. Różne aspekty wykorzystywania pojęcia prawdy;
- Kulturowe i ideologiczne ograniczenia w posługiwaniu się wartościami. Jak tendencyjne użycie słów może wypaczać świadomość użytkowników języka;
- Propaganda i reklama jako pola tworzenia obrazu świata.
O perswazji i manipulacji językowej
- Wpływanie na odbiorców jako cel wypowiedzi. Umiejętność rozpoznawania sytuacji i oczekiwań odbiorców. Sztuka zjednywania;
- Podstawowe zasady warunków skuteczności działań językowych. Dobór właściwych środków językowych w zależności od sytuacji wypowiedzi – decorum;
- Perswazja bezpośrednia i pośrednia. Informacja jako narzędzie perswazji;
- Granice uczciwej perswazji. Manipulacja językowa jako wykorzystywanie przewagi nadawcy nad odbiorcą, jako tworzenie wypowiedzi z ukrytym celem i jako działanie na emocje.