Mówcy / Eksperci
Prof. dr hab. Ewa Kołodziejek
Język wystąpień:
Autorka rozprawy Człowiek i świat w języku subkultur (2015) oraz książek z zakresu poprawności językowej i kultury języka:
• Językowa corrida. Jak mówić i pisać poprawnie. Poradnik dla całej rodziny (1995),
• Językowa corrida 2, czyli walki z bykami ciąg dalszy (1999),
• Poprawna polszczyzna w praktyce. Poradnik dla tych, którzy chcą dobrze mówić i pisać po polsku (1998; wyd. II popr. 2002),
• Licz się ze słowami… Językowa corrida 3 (2003),
• E-porady językowe (współautorzy: M. Kabata i R. Sidorowicz – 2009).
• Walczymy z bykami. Poradnik językowy PWN (2010),
• Potyczki z polszczyzną. Poradnik językowy PWN (2019),
• Nowe, nowsze i najnowsze. O zmianach we współczesnej polszczyźnie (2019).
Prowadzi szkolenia z poprawnej polszczyzny w pracy urzędu, zasad redagowania pism urzędowych, etyki i estetyki wypowiedzi publicznych. Słuchaczami i uczestnikami szkoleń są różne grupy zawodowe: pracownicy instytucji administracji państwowej, pracownicy instytucji sądowych, bibliotekarze, nauczyciele, przedstawiciele korporacji i biznesu, polscy tłumacze w Radzie Unii Europejskiej.
Autorka sprawozdania Rady Języka Polskiego pt. „Poprawność językowa i sprawność komunikatywna materiałów pisemnych kierowanych do obywateli przez ministerstwa i wybrane instytucje centralne”. Bierze udział w kampanii społecznej Rzecznika Praw Obywatelskich pt. „Język urzędowy przyjazny obywatelom”. Uczestniczka I Kongresu Języka Urzędowego. Autorka artykułów poświęconych tekstom urzędowym.
Wybrane tematy wykładów, szkoleń i warsztatów z poprawnej polszczyzny
1. Poprawna polszczyzna w praktyce. Język wobec zmian kulturowych
2. Poprawna polszczyzna w pracy urzędu
3. Jasno, przejrzyście, zrozumiale. Zasady redagowania pism urzędowych
4. Jak mówić, żeby nas słuchano, rozumiano i podziwiano
5. Etyka i estetyka wypowiedzi publicznej
Oferta skierowana jest do: pracowników urzędów administracji państwowej, pracowników administracji sądowej, właścicieli agencji reklamowych i marketingowych, przedstawicieli korporacji i biznesu oraz tych wszystkich, którzy dbają o jakość językowej komunikacji.