Michał Kanarkiewicz Strategie szachowe Mistrzów
w biznesie Powerspeech
+ symultana szachowa
ARTUR B. CHMIELEWSKI naukowiec, konstruktor sond kosmicznych,
syn Papcio Chmiela
Opowie o:
Jak funkcjonuje NASA? Realizacja trudnych projektów
Technologia teraz i w przyszłości
Jak budować zespoły bardziej efektywne?
Bazy na Księżycu i Marsie
Tylko u nas!
Szkolenia/doradztwo/coaching z prof. Markiem Kochanem - Komunikacja kryzysowa
- Wystąpienia live + prezentacje ze slajdami
- Storytelling w zarządzaniu i komunikacji
- Kreowanie dobrego wizerunku
- Erystyka w mediach i kontakcie live
- Perswazja
- Autoprezentacja, wystąpienia w mediach
- Debaty, panele
Video MP4 Zobacz szczegóły volume_off Włącz dźwięk Video YT

Innowacyjność i kreatywność

Problem zgłoszony przez Klienta:

Na początku ub. roku firma budująca stoiska targowe poprosiła o szkolenie dla swoich projektantów i konstruktorów, dzięki któremu staliby się bardziej kreatywni i tworzyli bardziej innowacyjne produkty mogące efektywnie konkurować z innymi ofertami na rynku. Oferowana przez firmę zabudowa targowa od jakiegoś czasu wydawała się przestarzała w porównaniu z ofertą konkurencji i firma traciła klientów. Firma próbowała zmotywować swoich pracowników do bardziej twórczego podejścia, ale pojawiający się zapał trwał krótko i nie przynosił oczekiwanych rezultatów w postaci innowacyjnych rozwiązań.

Zidentyfikowany problem:

Specjaliści z naszej firmy przeprowadzili wstępny audyt organizacyjny, który ujawnił poniższe bariery kreatywnej postawy wśród pracowników firmy:

  • myślenie schematami, używanie znanych,„oswojonych” kategorii,
  • brak podważania „starych prawd”,
  • tendencje do sztywnego opierania się na wcześniejszych doświadczeniach, technikach, rozwiązaniach bez kwestionowania ich przydatności, 
  • wygodnictwo i koncentrowanie się na kilku najczęściej wykorzystywanych rozwiązaniach w procesie rozwiązywania problemu,
  • zbyt poważne podejście do problemu i brak spontanicznej interakcji pomiędzy uczestnikami, która wspomaga generowanie pomysłów,
  • brak motywacji do podejmowania wyzwań.

Rozwiązanie:

W celu rozwiązania problemu zaproponowaliśmy przygotowanie i realizację:

  • mini warsztatu nt. finansowych i pozafinansowych czynników motywacji dla zarządu firmy,
  • dedykowanego warsztatu z zakresu kreatywności i innowacyjności.

Cel projektu szkoleniowego:

Celem mini warsztatu dla zarządu było uświadomienie kierownictwu firmy istoty motywowania pracowników oraz zapoznania się z wybranymi technikami motywacji wspomagającymi twórcze zaangażowanie pracowników w rozwiązywanie problemów
i pokonywania stawianych wyzwań.
Warsztaty technik kreatywnych dla pracowników, opracowany specjalnie dla Klienta miał na celu zbudowanie bardziej twórczej postawy zespołu projektantów i konstruktorów oraz wzrost innowacji i usprawnień umożliwiających zdobycie przewagi konkurencyjnej. Biorąc pod uwagę aktualny potencjał organizacji oraz nadrzędny cel projektu ustalono, że szkolenie powinno umożliwić zdobycie następujących umiejętności:

  • rozpoznawania osobistych barier i schematów utrudniających innowacyjność,
  • identyfikacji indywidualnego stylu kreatywnego myślenia,
  • rozwijania własnego poziomu twórczości,
  • korzystania z myślenia twórczego w rozwiązywaniu problemów,
  • stosowania technik wspomagających kreatywność (np. wykorzystanie analogii, abstrahowania, wykorzystanie paradoksu, "kruszenie idei", eksperymenty myślowe, personifikacja, świat baśni i fantazji, Metoda Walta Disneya, metoda Kapeluszy Edwarda De Bono),
  • określenia własnych mocnych stron oraz tych, które wymagają wzmocnienia
    w aspekcie twórczej postawy,
  • rozwiązywania problemów metodą Kepner-Tregoe,
  • model Revolution In Creativity,
  • wykorzystywania PDCA – cyklu Deminga w udoskonalaniu i wdrażaniu pomysłów,
  • looping.

Follow-up:

W celu wzmocnienia i utrwalenia efektów warsztatu przeprowadziliśmy w firmie Klienta działania typu follow-up, których głównym założeniem było ugruntowanie wiedzy i umiejętności pozyskanych w ciągu procesu szkoleniowego, podtrzymanie zaangażowania uczestników w zmianę swoich nawyków oraz utrwalenie wykorzystywania nowych narzędzi.

W ramach działań follow-up:

  • Uczestnicy warsztatów po zakończeniu szkolenia otrzymali od zarządu firmy polecenie stworzenia nowych rozwiązań do budowy stoiska targowego, które po pierwsze będzie innowacyjne, unikalne pod względem designu i łatwe do transportu i montażu, po drugie wykonane z ekologicznych materiałów, a po trzecie nie wymagające wysokich nakładów finansowych.
  • W ciągu 2 miesięcy po zakończeniu szkolenia nasi trenerzy „współuczestniczyli” on-line w procesie projektowania wspierając projektantów w zmianie postaw oraz w doborze optymalnych metod i narzędzi kreatywnego rozwiązywania problemów.
  • W międzyczasie, po ok. 30 dni od zakończenia warsztatów, odbyło się spotkanie trenerów z zespołem projektantów i konstruktorów w celu omówienia pojawiających się barier ograniczających twórcze podejście. Zostały wspólne wypracowane rozwiązania szczególnie trudnych problemów.

Efekty:

W wyniku przeprowadzonych szkoleń i spotkań zarówno zarząd, jak i pracownicy otrzymali najważniej informacje i pozyskali odpowiednie kompetencje niezbędne do stworzenia twórczego środowiska pracy.

Projektanci i konstruktorzy stali się świadomi swojego poziomu kreatywności oraz odkryli co może być ich motywatorem do twórczego działania. Na skutek wspólnej pracy nad nowym projektem „pod okiem” trenerów podnieśli poziom kompetencji w zakresie myślenia przez analogie, abstrahowania, indukcji, dedukcji czy metaforyzowania oraz przełamywania stereotypowego postrzegania świata, w szczególności pułapek wynikających z tzw. „wiedzy eksperckiej” czy „starych prawd”. Swobodnie korzystali z wybranych technik grupowej pracy twórczego myślenia.

Efektem wymiernym projektu, obok stworzenia propozycji innowacyjnej zabudowy targowej, było zaprojektowanie przez pracowników procesu twórczego rozwiązywania problemów w swoim zespole z wykorzystaniem metod kreatywnych w bieżącej pracy. 

Przykład realizacji: gra szkoleniowa „Roboty”

Gra symulacyjna, w której uczestnicy wcielą się w role projektantów z firm produkujących roboty. Ich celem jest opracowanie konceptu robota, mającego poradzić sobie z jednym z wyzwań życia codziennego lub biznesowego. Dzięki symulacji uczestnicy poznają różne techniki rozwijające kreatywność. Mają też możliwość sprawdzenia w praktyce procedury projektowania nowych produktów lub usług.

Udział w rozgrywce umożliwił pełne zaangażowanie potencjału twórczego i był szczególną wartością dla zespołu projektującego innowacyjne rozwiązania i planujących nowe produkty, rozwijając swoją pomysłowość.

Cele gry:

  • zrozumienie barier kreatywnego myślenia i twórczego podejścia o problemów,
  • zapoznanie się z technikami i narzędziami kreatywnego myślenia pomagających w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań,
  • nabycie umiejętności praktycznego wykorzystania ww. technik,
  • poznanie skutecznej procedury twórczej pracy nad problemem, która sprzyja kreatywności,
  • integracja grupy.

DZIĘKUJEMY ZA ZAUFANIE